luni, 29 februarie 2016

Grigorescu, Primavara





  Primăvara. Marchează profund viața oamenilor, din punct de vedere existențial, filozofic și cultural. Întotdeauna, primăvara și echivalentul său conceptual, filozofic și ideatic au însemnat trezirea la viață, reînoirea și renașterea naturii și a vieții.  Ma găndesc că cel mai mare pictor român, Nicolae Grigorescu, a dat, primăverii, prin pictura de mai sus, o definiție fără cuvinte.  A așezat pe pănză doar roșu, alb și negru. ”Roșu, alb și negru... atăt îi trebuie unui pictor pentru a fi complet”- spunea  Tizian, maestrul venețian al culorilor. L-a anticipat pe al nostru Grigorescu? 


marți, 23 februarie 2016

Giotto, Alungarea demonilor din Arezzo

Cacciata dei diavoli da Arezzo
Giotto, Alungarea demonilor din Arezzo, Basilica Sf. Francisc, Asissi
    

     O celebră pictură ”al fresco”, cu aplicarea culorilor pe zidul umed. Un stil pe care Giotto l-a stăpănit ca niciun alt maestru al Evului Mediu. Tehnica făcea imposibilă corectarea și necesita, în mod cert, talent de geniu. Nu găsesc mai potrivită o altă postare picturală, cu adănci semnificații biblice, fir istoric medieval și în context potrivit cu cel al subiectului romanului ”Numele trandafirului”, pentru a face referire la scriitorul italian Umberto Eco, cel care se stingea din viață în urma cu două zile.


P.S.    Un omagiu adus prin lectură...  ” Il nome della rosa”. 


sâmbătă, 20 februarie 2016

Miro, Pasari si insecte





 Păsări, umbrele, flori, fluturi... teme cromatice și o viziune suprarealistă pe care le-am întălnit, în tablourile lui Joan Miro, acolo unde sunt expuse, la Albertina Museum, Viena. Scriam, în urma cu un an, despre Joan Miro și căteva picturi de-ale sale care mi-au atras atenția, în zilele în care, întamplator, se desfășura Festivalul Sanremo, pe care eu îl urmăresc cu încăntare, an de an. Anul acesta, în aceeași perioadă a Festivalului, mă aflu față în față cu Miro. Înțeleg, acum, mult mai bine suprarealismul... si proiectez deja o vacanță în Spania lui Miro, pentru a aprofunda suprealismul său...


P.S.     Joan Miro s-a născut pe 20 aprilie, 1893, la Barcelona! (Iau cu mine și filmul ”Vicki, Cristina, Barcelona!”). 

Fluturii de mai jos sunt reali, de la Muzeul Fluturilor din Viena.





luni, 15 februarie 2016

Ingres, Paolo and Francesca

.

 Valentine Days... o temă legată de fantezie și legendă istorică, precum un tablou de Ingres... romantic și de atmosferă orientală, în care prezența femeii îmbrăcate în roșu și a bărbatului  cavaler exprimă perfecțiunea. Asta reușește Ingres în pictura de mai sus. Se spunea despre el că îi citise doar pe Homer, Virgiliu și Dante. Puțini dar nu puțin. Interpret autodidact la vioară, el a căntat alături de Paganini pe cănd se afla la Roma.

 P.S.    Dacă ar fi să cobor în fantezie, aș lăsa spațiul scrisului nescris, ca fantezia să rămănă  fantezie.........................................................................................................................................
Merg și pe firul istoric pentru a explica ceea ce se întămpla în antichitatea romană, în timpul împăratului Claudius, cel care persecuta căsătoriile. Valentin ar fi ajutat creştinii şi tinerii să se căsătorească pe ascuns, motiv pentru care a fost condamnat la moarte şi spânzurat pe 14 februarie 270. Împăratul Claudiu credea că bărbaţii nu vor să se înroleze în armată din cauza soţiilor, aşa că a interzis căsătoriile. Altă legendă spune că Valentin, aflat în închisoare, s-a îndrăgostit de fiica paznicului temniţei, care îl vizita. Înainte de a muri, acesta i-a trimis iubitei sale o scrisoare semnată "De la al tău Valentin", expresie folosită şi astăzi.