marți, 25 martie 2014

Veronese, Alegoria iubirii

14 veronese - quattro allegorie13 veronese - quattro allegorie12 veronese - quattro allegorie11 veronese - quattro allegorie             
 Paolo Veronese- L'infedeltà, Il disinganno, Il rispetto, L'unione felice.




    Sa te numesti Veronese...  orice mare artist se face remarcat prin ceva special. Sa pictezi cel mai azuriu cer (pentru ca asa il vezi), sa conturezi cel mai senzual chip feminin (pentru ca asa il vrei), sa inventezi cel mai nebunesc verde scaldat de soare (pentru ca ai reusit). Sa te numesti Veronese... sa te nasti in orasul indragostitilor- Verona-  si sa-ti devina nume. Sa creezi la Venetia si sa fii alaturi de Titian si Tintoretto. Sa te numesti Veronese...  pentru toate temele alegorice, mitologice, religioase si istorice din picturile- ce ies din tipare! Sa aduci exoticul si luxuriantul in fata Inchizitiei si sa nu-ti fie teama...  Te numesti Veronese prin lumina calda, prin veselia culorii, prin toate personajele incluse in pictura, pe panza ta- si care, aparent, nu au legatura cu subiectul. Dar in cazul tau, Veronese, au legatura cu viata! Ca si in Alegoria iubirii! Intr-o Buna Vestire!





 Tgia.,  Verde 25.
 

Cu Shakespeare, pe strazile Veronei lui Veronese...




joi, 20 martie 2014

Alma-Tadema, Le rose di Eliogabalo

Sir Lawrence Alma-Tadema,OM.RA,RWS-746536
 Lawrence Alma-Tadema, Le rose di Eliogabalo 



Un Oscar atribuit anul acesta, la sectiunea- film strain- pentru o tema, cu adevarat istorica: decadenta Romei! La prezent, prin trecut! In general, istoria se repeta... Poate ca mesajul filmului premiat la Oscar, La grande bellezza, face ca decadenta sa fie lasata in trecut, in secolele III- IV, iar valorile umane sa reinfloreasca precum petalele trandafirilor albi, roz si rosii din pictura de mai sus. Gandesc ca doar pensula si viziunea unui pictor romantic pot acoperi un eveniment istoric real, cel al asasinarii unui imparat numit Elagabalus! De sperat!...  Si de vizionat La grande bellezza, di Paolo Sorrentino! La prova che  l’Italia sa ancora fare grande cinema... e soprattutto, la storia! Gibbon a surprins-o in sute de pagini, in declin si prabusire.  Asociez, asadar, un pictor englez si o pictura cu un subiect al Romei antice: Ama- Tadema si Le rose di Eliogabalo. Asociez, asadar, un scriitor englez si un subiect al Romei antice: Edward Gibbon, Istoria declinului si a prabusirii Imperiului roman. Istoria Romei are, insa, premiera ori de cate ori vrem noi. Prin lectura, prin pictura, prin film, prin personaje reale. La cultura si mangia! 

 P.S.   Filmul La grande bellezza  va avea premiera pe data de 28 martie, de azi intr-o saptamana! Armani o Dolce & Gabbana, Prada e Valentino, Gucci e Bulgari, cineasti, musicisti e altri... prima zi oficiala a tuturor culorilor de primavara si pofta de viata!
 

luni, 17 martie 2014

Muzeul "Il Vittoriano"





Numit “regele gentilom”, Vittorio Emmanuele s-a nascut la data de 14 martie 1820 iar la 17 martie 1861 era proclamat primul rege al Italiei unificate. Un martie norocos atat pentru italieni cat si pentru cel considerat “pater patriae”. Monumentul National  Vittorio Emmanuele al II-lea, cunoscut sub denumirea de ,,Altare della Patria“ sau “Il Vittoriano“, este un monument construit in onoarea regelui.  Impresionanta constructie este compusa din fantani, coloane cu capiteluri corintice, doua statui ale zeitei Nike(Victoria) si este construit din marmura alba de Botticino. Baza structurii adaposteste Muzeul Reintregirii Italiei -”Il Risorgimento”- si o statuie ecvestră a lui Vittorio Emmanuele, la care sculptorul  Chiaradia a lucrat aproape 20 de ani.
 
  P.S.      “Il Risorgimento” mi-a luat si mie vreun an de pregatire  temeinica (cum altfel?) pentru teza de licenta, cand terminam facultatea. La momentul acela (1997) nu vizitasem Italia, nu vizitasem Muzeul “ Il Risorgimento”, dar stiu ca totul a devenit, in timp, posibil, iar Roma a ramas pentru mine, primul oras! Un fel de  ”primus inter pares”...

P.P.S.      Traiesc un martie norocos- de natura italiana- si salut un iunie sarbatorit- caci va fi ziua nationala a Italiei- direct din varful cizmei, mai exact din Sicilia! Ciao, ci vediamo! Chiar de ziua mea! Un adevarat “IL RISORGIMENTO”.


duminică, 9 martie 2014

Goya, La Maja...


Francisco Goya, La Maja desnuda





 Francisco de Goya, La Maja vestida



Un pictor imbolnavit de surzenie: Goya. Un personaj- regizor, orb, creat de Almodovar, in filmul Los abrazos rotos. Dar si asa, creatorii isi termina opera iar arta fiecaruia dintre ei castiga si mai multa forta interioara. Cu demnitate si har, cu zbucium si pasiune, cu mult curaj si dragoste, putem scrie un scenariu al propriei vieti, putem compune muzica pe care o simtim, putem contura cu mainile, pensula sau gandurile, momentul nostru. Perche no?!



P.S.   Nuditatea este o ipostaza perfect normala. Nuditatea nu este pornografie. Nuditatea este un puternic element expresiv. In pictura. Cu mii de ani in urma, oamenii preistorici reprezentau trupul femeii. Femeia, nud ori nu (emoticon dezbracat si imbracat) a devenit cel mai valoros, pur si senzual chip, in multe dintre picturile romanesti si universale. Astazi, Maja, in ambele variante. Si coloana sonora a filmului mentionat, care acompaniaza secventele. Femeia este prima creatie a lumii, dupa barbat, muzica este a opta minune a lumii...  dupa cele sapte ale istoriei (emoticon atins de defect profesional).






sâmbătă, 8 martie 2014

Picasso, Domnisoarele din Avignon



Pablo Picasso, Domnisoarele din Avignon




    Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz y Picasso. De mult timp voiam sa-i scriu si sa-i  tin minte tot numele.  Cu  data de nastere este mai usor, caci 25 octombrie este o data istorica importanta iar aici chiar sunt in elementul meu (emoticon de mare mandrie si de o vasta memorie). Pablo Picasso a schitat, in unele dintre desene, contururi ale corpurilor de femei.  S-a spus ca geometrizarea formelor femeilor sale, in primul rand a Domnisoarelor ... , ar duce la diminuarea feminitatii. Nimic mai fals! E ca si cand ai spune despre o alta celebra Mademoiselle, nimeni alta decat Coco Chanel, ca a creat imaginea femeii imbracate in costum barbatesc, indepartand-o astfel de latura ei feminina. Tot fals. Motiv pentru care ii aduc pe amandoi creatorii, Picasso si Chanel, in propozitii alaturate, ei  traind in mod real si nu fals, o amicitie artistica. Au fost si revolutionari ai sec. al XX lea! Revolutionari in arta!

P.S.     Ma aflu de cateva zile sub influenta lecturii biografiei lui Coco Chanel, scrisa de Edmonde Charles- Roux. Am pe prima pagina o frumoasa dedicatie de la o eleva draga. Imi place sa cred ca mi-a oferit cartea cu intentia unui context de primavara, in care imaginea femeii seducatoare prin simplitate se ridica la valoarea contururilor feminine dezbracate de orice inhibitie, deci libere ca pasarea, a faimoaselor  personaje, by Picasso...   “In  calitatea ei de Chanel” (mi-a placut maxim gaselnita autorului), o ridic si eu  pe Coco, azi si nu doar azi (se intampla ca azi sa fie o data- cifra preferata-  8) la rangul de “Pasarea de foc”  a lui Stravinski.