sâmbătă, 16 februarie 2013

Mincu, Casa Lahovari


      
            Am fost in intimitate cu Ioana Parvulescu... In intimitatea secolului al XIX lea... si nu doar o data!  Am fost in acea lume aromatizata de parfumul teilor din cartierele bucurestene cu  trairi idealiste, cu iubiri patimase, cu revolutii interioare dar si manifestate pe strazi, o lume cu bun simt ca paradox. Recent am mai intrat in secolul al XIX- lea cu Vata incepe vineri...  am avut dilema hamletiana daca sa fiu sau nu  convinsa ca atunci chiar era o epoca romantica... mi-am  raspuns, in gand, ca filonul unei epoci nu o dau totusi zgomotul, agitatia strazii si pulsul noptii ci mai ales conturul oamenilor care au trait atunci:

 Secolul 19  e unul cu barba si mustati. Le poarta Europa, le poarta Parisul, Berlinul, Londra si Viena, si le poarta, la marginea de sud-est a continentului, toata Romania barbatilor. Aici, metaforele poetilor se intind intre mustacioara nici prea subtire nici prea deasa a lui Alecsandri, si cea alungita, intoarsa in bucla obraznica a lui Macedonski; politica reformatoare poarta favoriti si mustata, ca tanarul principe Carol de Hohenzollern, dar va creste curand in barba deasa, zilnic rotunjita de barbierul regal si periodic confruntata cu barba romantica a lui I.C. Bratianu; proza se naste cu mustata neagra a lui Costache Negruzzi, trece prin barba blonda a institutorelui Creanga si ajunge la alba mustata a lui Slavici sau la mustata triumfatoare de pe chipul lui Duliu Zamfirescu. Medicina are la temelie favoritii balai ai lui Carol Davila, iar critica multa vreme barba neagra a lui Titu Maiorescu. (Ioana Parvulescu, In intimitatea secolului al XIX- lea).

P.S.    Realitatea unei epoci trecute o poate da doar atmosfera unui roman. Ioana Parvulescu creeaza, in mod sigur, prin lectura, atmosfera cea mai potrivita.  O recomand elevilor mei! Si incepeti cu: Prima carte cu secret!... pentru Cristea Dorina!

2 comentarii:

  1. Ioana Parvulescu creeaza, in mod sigur, prin lectura, atmosfera cea mai potrivita. O recomand elevilor mei! Si, incepeti cu: Prima carte cu secret!... pentru Cristea Dorina... Mi se pare interesant o sa caut mai multe informatii.

    RăspundețiȘtergere