Andrei Rubliov, Sfanta Treime
... Ar fi fost greu de recunoscut Koroviev-Fagot,
pseudo-interpretul misteriosului consultant — care nu avea nevoie de nici un
interpret şi de nici un fel de tălmăcire — în persoana călăreţului care zbura
acum alături de Woland, în dreapta prietenei maestrului... galopa acum, făcînd
să zornăie încetişor lanţul de aur al frîului, un cavaler violet, sumbru, cu
chipul mohorît, care nu zîmbea niciodată. Işi ţinea bărbia în piept, nu se uita
la lună, nu-l interesa nici pămîntul; se gîndea la ale lui, zburînd umăr la
umăr cu Woland.
— De ce s-a schimbat el aşa? îl întrebă pe Woland Margareta,
în timp ce vîntul şuiera la urechile ei.
— Cavalerul acesta a făcut cîndva o glumă foarte nereuşită,
îi răspunse Woland, întorcînd spre Margareta chipul său cu acel ochi ce ardea
molcom. Calamburul pe care-l făcuse,
referitor la lumină şi întuneric, nu era tocmai bun. Şi cavalerul a trebuit
după aceea să plătească ceva mai mult şi mai multă vreme decît a presupus el.
Dar noaptea asta e o noapte cînd se încheie răfuielile. Cavalerul şi-a plătit
contul şi l-a închis...
........................................................................................................................................................
Cineva îl lăsa liber pe maestru, aşa cum el
însuşi îl lăsase liber adineauri pe eroul pe care-l crease. Acest erou plecase
în beznă, plecase fără întoarcere, iertat în noaptea de duminică, fiu al
regelui-cititor în stele, al cincilea procurator al Iudeii, cumplitul călăreţ
Pilat din Pont. ( M. Bulgakov, Maestrul si Margareta).
Actiunea romanului se petrece la Moscova,
acolo unde crestinismul ortodox joaca un rol remarcabil... acolo unde se
manifesta creatia artistica a lui Rubliov...
si ea se naste din nevoia de a invinge discordia din jur, violenta si cruzimea
care dominau in vremea lui, sec. al XV lea.
Maretia artei lui Rubliov consta in asocierea armonioasa a elementelor
mistice si reale... o lume in care, din
tot raul se naste speranta in bine iar uratul se poate preschimba in frumos... Dar
nu frumosul estetic caci, nu poti afirma, decat grabit si nesmerit, ca o icoana
poate fi frumoasa... Frumos este
adevarul din ea! ( iar din partea privitorului poate pretinde doar
maturitate spirituala pentru recunoasterea acestei frumuseti.) Aceeasi
maturitate spirituala pe care o cere cititorului si romanul mentionat mai sus! In ambele cazuri(
pictura si romanul) ramane deschisa calea liberului arbitru, segment care
aduce, chiar si in cadrul unor canoane si chichite conventionale, spatiul
propriu in care sa-ti manifesti libertatea!
Daca o ai...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu